Pompka podciśnieniowa jest wielofunkcyjnym urządzeniem służącym do diagnostyki systemów w samochodach i technice, których działanie jest oparte na ciśnieniu lub podciśnieniu. Wyposażona jest w akcesoria umożliwiające wykorzystanie w niemal każdym silniku lub układzie.
Pompka YT-0674 jest wyposażona w przełącznik, który w zależności od położenie pozwala na wytworzenie podciśnienia lub ciśnienia.
Przesunięcie przełącznika w kierunku wylotu pompki spowoduje, że podczas pompowania będzie wytwarzane podciśnienie. Przełącznik przesunięty w kierunku rękojeści spowoduje, że podczas pompowania będzie wytwarzane ciśnienie.
Zakres pomiaru: od -1 do 3 bar
Przeznaczenie / zastosowanie
Za pomocą pompki można przeprowadzić diagnostykę m.in. poniższych systemów i układów:
Urządzenia skomputeryzowanego sterownia silnika:
- barometryczny czujnik ciśnienia (BARO)
- system PCV
- system recyrkulacji spalin (EGR)
- grubowarstwowe czujniki ciśnienia (MAP)
Urządzenia sterowania zapłonem:
- podciśnieniowe wyprzedzenie zapłonu
- zawór opóźniający: SDV, RCV
Układ hamulcowy:
- hamulce klasyczne
- hamulce ABS
- hamulce pneumatyczne
- przewody hamulcowe
- serwomechanizm hamulcowy
Inne systemy:
- klimatyzacja
- tempomat
- zbiornik paliwa i instalacja paliwowa
- podciśnieniowy system domykania drzwi
Sposób użycia
Diagnostyka systemu recyrkulacji spalin (EGR)
Zawór systemu EGR jest przykładem zaworu uruchamianego przez podciśnienie. W przypadku braku podciśnienia zawór jest zamknięty i spaliny nie wydostają się z zaworu. W przypadku doprowadzenia podciśnienie do zaworu, zostaje on otwarty, umożliwiając recyrkulację spalin.
Diagnostyka grubowarstwowych czujników ciśnienia (MAP)
• Zmontować układ pompki i zbiornika, jak w przypadku odpowietrzania zacisków hamulcowych, a następnie podłączyć do przyłącza podciśnieniowego czujnika.
• Naciskać dźwignię pompki, aż wskazówka pokaże -0,5 bara. Zakończyć pompowanie i obserwować wskazówkę, powinna być nieruchoma. Jeśli wskazówka się porusza, oznacza to uszkodzenie czujnika MAP.
• W trakcie pracy czujnik MAP wysyła sygnały zwrotne do komputera sterującego. Sygnał ma częstotliwość pomiędzy 85 Hz a 160 Hz w zależności od poziomu podciśnienia. Do pomiaru częstotliwości konieczny jest częstościomierz, należy go podłączyć zgodnie z instrukcją czujnika i miernika.
Odpowietrzanie zacisków hamulcowych.
• Upewnić się, że zbiornik wyrównawczy układu hamulcowego jest wypełniony płynem do nominalnej objętości.
• Odpowietrzanie przeprowadzić według poniższej kolejności:
- pompa hamulcowa, jeśli jest wyposażona w zawór odpowietrzający
- zaciski hamulcowe w kolejności od położonego najbliżej pompy hamulcowej do położonego najdalej
• Podłączyć krótki przewód elastyczny do przyłącza umieszczonego na spodzie pokrywy zbiornika pompy.
• Zamknąć zbiornik pompy za pomocą pokrywy.
• Podłączyć długie przewody elastyczne do przyłączy pokrywy. Koniec jednego z długich węży pod-łączyć do pompki, a drugiego do zaworu odpowietrzającego (kalamitki) zacisku hamulcowego. W razie potrzeby posłużyć się adapterem.
• Nacisnąć dźwignię pompki 10 - 15 razy, aby wytworzyć podciśnienie w zbiorniku pompy.
• Odkręcić zawór odpowietrzający o 1/4 - 1/2 obrotu, tak aby zbiornik pompy wypełnił się płynem do wysokości około 5 cm. Dokręcić zawór odpowietrzający.
• Odłączyć przewód pompki od zaworu odpowietrzającego, procedura odpowietrzania zacisku została zakończona.
• Przed powtórzeniem procedury odpowietrzania w kolejnym zacisku opróżnić zbiornik pompy z płynu hamulcowego oraz uzupełnić poziom płynu hamulcowego w instalacji hamulcowej, do nominalnego poziomu.
Parametry
- Opakowanie: BMC
- Ilość elementów [szt.]: 22